De fietsversnelling : afgelegde weg per omwenteling

Aantal tanden van het blad van de trapas
28 30 32 34 36 38 39 40 41 42 44 46 48 49 50 51 52 53 54
Aantal

tanden

van het

kroontje

12 4.98 5.34 5.69 6.05 6.41 6.76 6.94 7.12 7.30 7.47 7.83 8.18 8.54 8.72 8.90 9.07 9.25 9.43 9.61
13 4.60 4.93 5.26 5.58 5.91 6.24 6.41 6.57 6.73 6.90 7.23 7.56 7.88 8.05 8.21 8.38 8.54 8.71 8.87
14 4.27 4.58 4.88 5.19 5.49 5.8 5.95 6.10 6.25 6.41 6.71 7.02 7.32 7.47 7.63 7.78 7.93 8.08 8.24
15 3.99 4.27 4.56 4.84 5.12 5.41 5.55 5.69 5.84 5.98 6.26 6.55 6.83 6.97 7.12 7.26 7.40 7.54 7.69
16 3.74 4.00 4.27 4.54 4.80 5.07 5.20 5.34 5.47 5.60 5.87 6.14 6.41 6.54 6.67 6.81 6.94 7.07 7.21
17 3.52 3.77 4.02 4.27 4.52 4.77 4.90 5.02 5.15 5.28 5.53 5.78 6.03 6.15 6.28 6.41 6.53 6.66 6.78
18 3.32 3.56 3.80 4.03 4.27 4.51 4.63 4.74 4.86 4.98 5.22 5.46 5.69 5.81 5.93 6.05 6.17 6.29 6.41
19 3.15 3.37 3.60 3.82 4.05 4.27 4.38 4.50 4.61 4.72 4.94 5.17 5.39 5.51 5.62 5.73 5.84 5.96 6.07
20 2.99 3.20 3.42 3.63 3.84 4.06 4.16 4.27 4.38 4.48 4.70 4.91 5.12 5.23 5.34 5.44 5.55 5.66 5.77
21 2.85 3.05 3.25 3.46 3.66 3.86 3.97 4.07 4.17 4.27 4.47 4.68 4.88 4.98 5.08 5.19 5.29 5.39 5.49
22 2.72 2.91 3.11 3.30 3.49 3.69 3.79 3.88 3.98 4.08 4.27 4.46 4.66 4.76 4.85 4.95 5.05 5.14 5.24
23 2.60 2.79 2.97 3.16 3.34 3.53 3.62 3.71 3.81 3.90 4.08 4.27 4.46 4.55 4.64 4.73 4.83 4.92 5.01
24 2.49 2.67 2.85 3.02 3.20 3.38 3.47 3.56 3.65 3.74 3.91 4.09 4.27 4.36 4.45 4.54 4.63 4.72 4.80
25 2.39 2.56 2.73 2.90 3.07 3.25 3.33 3.42 3.50 3.59 3.76 3.93 4.10 4.18 4.27 4.36 4.44 4.53 4.61
26 2.30 2.46 2.63 2.79 2.96 3.12 3.20 3.28 3.37 3.45 3.61 3.78 3.94 4.02 4.11 4.19 4.27 4.35 4.43
27 2.21 2.37 2.53 2.69 2.85 3.01 3.08 3.16 3.24 3.32 3.48 3.64 3.80 3.87 3.95 4.03 4.11 4.19 4.27
28 2.14 2.29 2.44 2.59 2.75 2.90 2.97 3.05 3.13 3.20 3.36 3.51 3.66 3.74 3.81 3.89 3.97 4.04 4.12
30 1.99 2.14 2.28 2.42 2.56 2.70 2.78 2.85 2.92 2.99 3.13 3.27 3.42 3.49 3.56 3.63 3.70 3.77 3.84
32 1.87 2.00 2.14 2.27 2.40 2.54 2.60 2.67 2.74 2.80 2.94 3.07 3.20 3.27 3.34 3.40 3.47 3.54 3.60
34 1.76 1.88 2.01 2.14 2.26 2.39 2.45 2.51 2.57 2.64 2.76 2.89 3.01 3.08 3.14 3.20 3.27 3.33 3.39

De verbeteringen aan de fiets in de laatste 30 jaar.

Maart 2003: komt daar toch zeker Matthew Gilmore in de krant en op tv om “de facto” te bewijzen dat er wel degelijk verbeteringen aan de fiets gebeurd zijn en dat dit kan uitgedrukt worden in cijfers.
Ik overloop dus de verbeteringen aan de fiets en de kledij en vertel er bij wat dat bij Gilmore opgeleverd heeft. Er moet gezegd dat Matthew zijn test op de piste deed met een fiets (Flandria) en trui van Monseré zaliger en dan met zijn modern materiaal.
Ik haal die Flandria aan omdat mijn eerste koersfiets ook een Flandria was, een gele die ik op een zondagmorgen aan de Halse poort in Brussel kocht. Hij had vooraan 2 tandwielen en achteraan 4 “pionnen” en op de wielen met 36 stalen spaken lagen ook tubes.!!
Het frame (of de kader) was van gelaste buizen zonder versterkende “lugs”, later leerde ik van de specalisten dat “da mo bucht” was.
In 1972 waren Reynolds-buizen 531 zowat het beste wat op de markt was en iedereen die iets wou betekenen in “De Hoek” moest zo een kader hebben -“gebrazeerd en met raccords”. Voor onderdelen waren er toen zeker een tiental merken – vooral Franse : Gimpiemme, A T, Huret, Stronglight; Campagnola en nog andere. Maar geen Jappen.
De kleding bestond uit wollen trui en broek -met zeemvel- en heel lichte schoentjes, met ijzeren plaatjes onder voor de echte.

In 1975 komt Shimano op de markt en maakt buiten Campagnola, al het bestaande rijp voor de prullenmand.
In 1978 komt al de tweede generatie “Dura-Ace” op de markt, en een cassette met 6 tandwieltjes en derailleurs die 18 tanden verschil aankunnen. Campagnola zal er enkele jaren over doen om zijn achterstand in te halen, al de anderen zijn k.o.
In 79 brengt Campa zijn Super Record op de markt en Vitus zijn frame 979 Duralinox, ook Alan begint met Alu kaders.
Vanaf 1980 wordt er echt aan aerodynamica gedacht en dat zal veel winst opleveren. Roval komt met wielen met 24 spaken die ook geovaliseerd zijn. Winst 1%!
Ook de afgeplatte drinkbus komt in tijdritten voor. Winst 0,3%.
Alleen de allerbesten rijden dan ook in een zijden truitje.
Heel smalle bandjes worden door Michelin op de markt gebracht maar slechts als test gebruikt.
Battaglin wint wel de Giro met een “triple” vooraan.
In 1983 komt Peugeot in de Tour met carbon frames die slechts 1680 gram wegen. De MTB begint in de U S A opgang te maken en Shimano brengt de versnellingsschakelaars aan het op het stuur.

1985 is een cruciaal jaar want Look brengt de klik-pedaal op de markt en Hinault wint er de Tour mee. Winst 0,25%
Speciale brillen doen hun intrede, want die lente hebben bijna alle Italianen oogontstekingen. Was dat reclame of echt???
Shimano en ook enkele Franse merken brengen ovale tandwielen op de markt, omdat die ergonomischer zijn. Ik heb dat ook geprobeerd, maar buiten een snel versleten versnellingsapparaat heb ik niet veel verschil gezien, dat was dus een mislukking. Met de MTB komen ook allerlei gadgets op de markt zoals gekleurde zadels, veelkleurige stuurlinten, enz.
Syntetische kleding (Lycra) wordt nu voor iedereen betaalbaar.
In 1986 komt Shimano met 7 kroontjes, Campa houdt het bij 6.
De aerodynamica is nu volop ontdekt, via de triatlon komen er allerlei sturen en wielen op de markt en ook monobloc frames.Winst: vol achterwiel 1,6%, stuur 2.4%.
Schoenen hebben nu allemaal dikke rigide zolen en klik-pedalen zijn veralgemeend.
1988: Hampsten wint de Giro met Shimano Dura Ace met 8 tandwieltjes. Canondale komt met oversized alu kader op de markt.
1989 Fignon wint de Giro op bandjes, maar verliest de Tour aan Lemond met 8 seconden doordat deze met een triatlonstuur de tijdrit wint.

1990 brengt een nieuwe revolutie want Shimano brengt de STI Dual Control op de markt, men kan nu met de remhendels ook schakelen. De SPD pedaal komt ook op de markt en verovert de ganse MTB markt, maar Look en co. waren hen voor op de markt van de koersfiets en die blijven daar domineren, hoewel er nadelen aan zijn.
1993 Obree en Boardman tonen aan dat met wat verstand er veel sneller kan gereden worden. Met hun rare fietsen en houdingen rijden ze Merckx en Moser in de vernieling.
Met de nieuwe fietscomputertjes kan men nu zowat alles meten op de fiets tot de hartslag toe.
1996 Giant brengt de slooping frames op de markt en wordt snel nagemaakt. Beide grote merken brengen cassettes met 9 tandwielen op de markt.
1998 Rohloff komt met een soort Sturmey op de markt met 14 versnellingen in het wiel deze zijn allemaal verschillend – niet zoals met een derailleur waar overlappingen nogal voorkomen-, ook Shimano en anderen hebben zoiets in hun gamma maar het slaat niet aan wegens prijs en gewicht. Ook de al 30 jaar beloofde automatische schakeling blijft op de tekentafels liggen.
1999 Armstrong wint als eerste de Tour met Shimano onderdelen. Merckx wordt in ere hersteld, er is nu ongeveer een standaardfiets voor het uurrecord. Boardman slaagt er wel in dat record met 90m te kloppen, training en kleding zijn ondertussen wel veel verbeterd. Een aerodynamische helm brengt ongeveer 0,9% winst bij.

In de 30 jaar dat wij bij De Hoek rondrijden is er dus heel wat gebeurd, het gewicht van een goede fiets is van 12 naar 8 kg gedaald, maar wij zijn zeker meer dan 4 kg aangekomen.
De technische verbeteringen hebben aan Gilmore toegelaten om met het huidige materiaal ongeveer 8.5% sneller te rijden, dan met het oude.
Een ding is zeker en dat is dat ik nu zeker méér dan 8,5% trager rij dan toen, zou dat de leeftijd zijn ???

By Urbain Muylaert / lid WTC deHoek